Autor Tema: Iz medija  (Posjeta: 786 vremena)

Offline thomcro

  • Veteran foruma
  • *****
  • Postova: 6769
Iz medija
« u: 18.10.2019. - 16:02 »
TEST IZDRŽLJIVOSTI
Qantas danas kreće na najduži svjetski non-stop let, piloti zabrinuti



SYDNEY Zrakoplov i njegovi putnici bit će podvrgnuti testu naprezanja mentalne i fizičke izdržljivosti na prvom izravnom non-stop letu iz New Yorka za Sydney ovog vikenda.

Na prvom od tri "superduga" pokusna leta, koje australski nacionalni prijevoznik Qantas planira ove godine, znanstvenici će pratiti učinke neprekidnog 19-satnog leta na putnike.

Do 40 putnika i članova posade, većinom Qantasovih zaposlenika, bit će ukrcano u Boeing 787-9 u petak New Yorku. Zrakoplov bi trebao sletjeti u Sydney u nedjelju ujutro.

Letovi kompanije Singapore Airlines iz Singapura za New York, koji traju oko 18 sati, dosad su držali rekord najdužih neprekidnih komercijalnih letova. Prometuju svaki dan iz singapurske zračne luke Changi za međunarodni aerodrom Newark u New Jerseyju.

Broj putnika Qantasovom letu je ograničen kako bi se minimalizirala potrošnja goriva i omogućilo da zrakoplov preleti 16.000 kilometara bez ponovnog punjenja. Nijedna zrakoplovna kompanija dosad nije ostvarila takav podvig, koji je direktor Qantasa, Alan Joyce, nazvao "završnom granicom u zrakoplovstvu".

Znanstvenici s dva australska sveučilišta bit će u zrakoplovu kako bi pratili obrazac spavanja putnika, razine melatonina i potrošnju hrane.

Piloti će također nositi uređaj koji prati njihove moždane valove i budnost.

S obzirom na 15-satnu vremensku razliku između New Yorka i Sydneya, učinak 'jet laga' bit će pomno praćen.

"Iz osnovne znanosti o biološkom ritmu znamo da ljudi više osjećaju 'jet lag' kad je veća vremenska razlika između polazišta i odredišta te kad se putuje prema istoku", rekao je za AFP profesor Stephen Simpson sa Sveučilišta u Sydneyu.

"Međutim, 'jet lag' ne pogađa sve jednako i potrebno nam je više istraživanja o tome što mu pridonosi i što pridonosi umoru od putovanja kako bi pokušali smanjiti loše efekte dugih letova."

Qantas je prošle godine uveo prvi izravni let iz zapadnoga australskog grada Pertha za London, koji traje 17 sati i jedan je od najdužih putničkih letova na svijetu.

Idućih mjeseci Qantas će testirati i let iz Londona za Sydney.

Zrakoplovna kompanija razmatra pokretanje komercijalnih letova na maratonskih rutama ako to ekonomski izračuni dopuste.

Krajem godine bit će donesena odluka o opravdanosti letova. Joyce je rekao da je to "u konačnici poslovna odluka".

Piloti su zabrinuti
Međutim, zapreka ima i unutar kompanije.

Qantasovi piloti zabrinuti su zbog utjecaja superdugih letova na sigurnosne standarde.

Udruga australskih i međunarodnih pilota (AIPA), koja predstavlja Qantasove pilote, priopćila je da će pokusni letovi "pružiti ograničene podatke koji neće prikazati stvarne uvjete leta".

Direktori sigurnosti u AIPA-i Shane Loney zatražio je "dugotrajnu znanstvenu studiju" utjecaja na posadu.

"Piloti su zabrinuti hoće li moći imati dovoljno kvalitetnog odmora tijekom superdugih letova koji im omogućuje vrhunsku izvedbu i smatramo da je potreban veliki oprez u početnim operacijama kako bi osigurali da ne bude neželjenih posljedica", kazao je.

I Airbus i Boeing prilagodili su zrakoplove za Qantasove superduge letove. Joyce je rekao da nije "unaprijed odlučeno" koja će tvrtka biti odabrana.

Source: http://novilist.hr
Golden times ...

Offline thomcro

  • Veteran foruma
  • *****
  • Postova: 6769
Iz medija
« Odgovori #1 u: 19.10.2019. - 09:51 »
CROWDSTRIKE

KAKO SU KINEZI NAPRAVILI 'NOVI' PUTNIČKI AVION Trebao bi konkurirati perjanicama Boeinga i Airbusa, a zapravo je skup prekopiranih komponenti




Poznati kao kraljevi lažnjaka koji besramno kopiraju sve – od mobitela, dizajnerskih torbica do automobila; Kinezi su u dosad najvećem pothvatu iskopirali 39-metarski uskotrupni putnički avion.

U bjesomučnom rivalstvu s Airbusom i Boeingom, kinesko Ministarstvo državne sigurnosti hakiralo je inozemne kompanije kako bi dizajnirali i izgradili vlastiti avion Comac C919. Izvješće američke tvrtke za cybersigurnost CrowdStrike objavljeno prije par dana pokazuje kako je pri izradi linije kineskog putničkog zrakoplova hakirano dvadesetak različitih kompanija od 2010. do 2015. godine.

Operacija
Operacija je išla otprilike ovako: Ministarstvo je zadužilo biro Jiangsu da izvrši napade, a oni su potom rasporedili snage u dva tima. Jedan tim je bio zadužen samo za hakiranje, a drugi je bio zadužen za regrutiranje insajdera koji rade u zrakoplovnim kompanijama. Svaki tim je imao otprilike 5-6 članova, a za razliku od uhodanog načina na koji kineske vlasti inače hakiraju tako što se koriste cyber-operativcima iz vojnih jedinica, ovaj put su “zaposlili” lokalne ljude iz hakerskog podzemlja i stručnjake za sigurnost. Nakon što bi kompanija Comac legalnim putem kupila dijelove od dobavljača, hakeri bi u mrežu ubacili neki od malwera poput Sakule, PlugX ili Winnti pomoću kojeg bi pretražili potrebne informacije i izvukli ih na vanjski server.

Na primjer, Comac bi potpisao ugovor s CFM International (francuska skupina kompanija koja proizvodi mlazne motore) u kojem traže da im se izgradi Leap-X motora za njihov Comac C919. Hakeri bi potom upali u mrežu, “skinuli” sve podatke o motoru i potom bi ih sami išli izrađivati u Kini. Završni proizvod je gotovo identičan onome što su naručili od dobavljača – njihov motor istih je dimenzija i izgleda, samo što je proizveden u Kini. Izvješće CrowdStrikea tvrdi kako je time kineska avijacija uštedjela milijarde dolara i nekoliko godina koje bi joj bile potrebne da sama razvije takav motor. A nije samo motor bio u pitanju.

Kina je ukrala gotovo sve što se moglo. Zaštitu od zaleđivanja krila su ukrali od njemačke tvrtke Liebherr, znanje o komunikacijskom i navigacijskom sistemu, kao i o proizvodnji meteorološkog radara su “posudili” od američke tvrtke Rockwell Collins, gume su kopija Michelinovih, a instrumentne ploče kokpita preslika su Eatonovih. Jedina originalna stvar koju je Comac sam razvio su repovi i krila aviona.

“Comac C919 je izrazito internacionalan avion, u rangu s Boeingom i Airbusom. S tim na umu, trebao bi ponuditi veće mogućnosti u smislu održavanja i rezervnih dijelova koji će za C919 biti dostupni diljem svijeta”, rekao je Comacov glasnogovornik Rick Kennedy za Aerotime.



14 hakera

U međuvremenu, američko Ministarstvo pravosuđa optužilo je kinesko ministarstvo i Jiangsu biro za hakiranje, urotu i pokušaj krađe intelektualnog vlasništva. Pobrojali su ukupno 14 hakera i zaposlenika kompanija koji su sudjelovali u cyber operaciji. Petorica insajdera su trenutno u pritvoru, kao i kreator malwera Sakula koji je stvoren isključivo za ovu operaciju, Yu Pingam aka “Goldsun”.

Kinezi su išli toliko daleko da ako nisu uspjeli pronaći način da preko virusa uđu u mrežu određene kompanije, onda bi regrutirali nekog zaposlenika koji radi u toj kompaniji. On bi, naravno, bio podrijetlom iz Kine i fizički bi ubacio virus, najčešće pomoću USB uređaja.

Cijela operacija grupe Turbine Panda trajala je gotovo šest godina, a grešku su napravili kad su postali bahati i upali u “prevelikog igrača”. Hakiranje najveće američke kompanije koja pruža zdravstveno osiguranje (Anthem), a potom i Federalne kadrovske službe, privuklo je pažnju američkih vlasti. Prvo su krenuli istraživati zaposlenike kompanija (insajdere) jer su bili najlakša meta. Nakon toga je “pao” i kreator Sekule. Uhićen je dok je držao konferenciju o sigurnosti u Los Angelesu.



Kina se tada uplašila i zabranila stručnjacima da sudjeluju u konferencijama izvan države jer je bila u strahu da će SAD “ukrasi njihovo vlasništvo”. Međutim, time su samo još više izazvali sumnju. Otkriveno je da kinesko Ministarstvo državne sigurnosti ima svoje pipke duboko zarivene u sektor cyber sigurnosti.

Krajem prošle godine uhićen je jedan od vođa grupe Turbine Panda, zaslužen za regrutiranje zaposlenika iz stranih kompanija. Njegovo ime je Xu Yanjun, a radio je kao obavještajac u kineskom ministarstvu. Njegovo uhićenje smatra se najznačajnijim uhićenjem još od Hladnog rata, u smislu slučaja koji se tiče krađe intelektualnog vlasništva. Međutim, Amerikanci su svjesni kako većina onih koji su sudjelovali u napadu na strane kompanije vjerojatno nikad neće biti uhićeni. Kina do sada nijednom nije izručila svog državljanina koji je bio optužen za cyber kriminal.



Uhodani posao
Iako je Turbine Panda zbog uhićenja morala obustaviti svoju operaciju, CrowdStrike tvrdi kako i dalje postoje brojne druge hakerske grupe koje nemaju namjeru prestati s radom. Neke od aktivnih grupa koje i dalje upadaju u strane kompanije i vladina tijela su Nightshade Panda, Sneaky Panda, Gothic Panda i Emissary Panda. A s obzirom na to da Comac C919 još nije krenuo s komercijalnim letenjem jer testiranja još traju, postoji opravdana sumnja da će Kina i dalje hakirati svoje partnere.

Najveći problem je taj što je u sve upletena kineska vlada koja inozemnim kompanijama obećaje ulazak na njihovo rastuće tržište, a potom te iste tvrtke “opljačka” i izbaci ih s tržišta kad lokalne kompanije steknu potrebno znanje. S takvim uhodanim poslom, sumnja se da isto rade i u ostalim sektorima, od pomorske industrije pa sve do akademskih istraživanja.

Source: jutarnji.hr
Golden times ...

Offline Laurus97

  • Administrator
  • Veteran foruma
  • *****
  • Postova: 1658
Iz medija
« Odgovori #2 u: 05.03.2020. - 22:51 »
Vojni avioni lete iznad Hrvatske, moguće probijanje zvučnog zida

U sklopu planiranih zadaća Hrvatskog ratnog zrakoplovstva danas i sutra moguće je probijanje zvučnog zida, izvijestili su iz Ministarstva obrane.

Piloti 191. Eskadrile lovačkih aviona letjet će od 10 do 16 sati iznad Osječko-baranjske, Brodsko-posavske, Sisačko-Moslavačke, Zagrebačke i Požeško-slavonske županije.

Vojni avioni letjet će na visini iznad 10.000 metara, uz pridržavanje svih sigurnosnih mjera, stoji u priopćenju.

(dalmatinskiportal.hr)

Željeznica je bolest ili ljubav,
od nje se ne može obraniti,
kada te jednom privuku željezničke tračnice,
od njih se više nikad ne možeš maknuti.
:pamet:

Offline Laurus97

  • Administrator
  • Veteran foruma
  • *****
  • Postova: 1658
Iz medija
« Odgovori #3 u: 20.05.2021. - 23:37 »
FOTO Pogledajte kako američki F15 visoko iznad Biograda u zraku toči gorivo iz avio-cisterne

Dok traju pripreme za vježbu Immediate Response 21, na nebu iznad Biograda odvijao se pravi spektakl između borbenog zrakoplova i zrakoplova KC-10 Extender.

Započela je integracija slovenske i američke mehanizirane satnije s postrojbama Hrvatske kopnene vojske u Multinacionalnu bojnu vježbe "Immediate Response 21", a središnji događaj vježbe održat će se 27. svibnja 2021. na Slunju. Tamo će se prikazati sposobnosti združenog multinacionalnog djelovanja Hrvatske vojske sa snagama saveznika i partnera u borbenim uvjetima kroz prihvat i integraciju snaga, provedbu manevra, pružanje paljbene potpore i pružanje bliske zračne potpore u suradnji s Hrvatskim ratnim zrakoplovstvom i 31. krilom zrakoplovstva SAD-a.

No, dok traju sve te pripreme, fotograf Boris Kačan snimio je nevjerojatnu fotografiju visoko na nebu iznad Biograda u sklopu vježbe Astral Knight 21. Kačan je naime uhvatio trenutak kada borbeni zrakoplov F15 visoko iznad Biograda uzima gorivo od zrakoplova KC-10 Extender, odnosno avio-cisterne, koja služi za za nadopunu goriva drugih zrakoplova tijekom leta.

...
Pišem preko mobitela, ne mogu doći do linka fotke, pa evo link na članak gdje se može vidjeti fotka - https://www.24sata.hr/news/foto-pogledajte-kako-americki-f15-visoko-iznad-biograda-u-zraku-toci-gorivo-iz-avio-cisterne-763244

Željeznica je bolest ili ljubav,
od nje se ne može obraniti,
kada te jednom privuku željezničke tračnice,
od njih se više nikad ne možeš maknuti.
:pamet:

Offline thomcro

  • Veteran foruma
  • *****
  • Postova: 6769
Iz medija
« Odgovori #4 u: 22.05.2021. - 08:38 »
... pf-fff ... ovo je mala beba zamene, ja sam mogal tankat gemište u trku  :haha: (al sad nemogu ni pošteno sjediti a kamoli tankat gemiće  :migmig:)
Golden times ...

Offline thomcro

  • Veteran foruma
  • *****
  • Postova: 6769
Iz medija
« Odgovori #5 u: 03.12.2022. - 09:41 »
‘NEVIDLJIVI‘ B-21 RAIDER

Amerikanci predstavili novi bombarder: ‘Ovo je najnapredniji vojni zrakoplov ikada napravljen‘

Nova letjelica dalekog dometa može nositi konvencionalno i nuklearno oružje, a radari i PZO će ga teško vidjeti...




Najnoviji američki strateški ‘nevidljivi‘ bombarder B-21, koji će moći nositi i nuklearno oružje, konačno je ugledao svjetlo dana na javnom predstavljanju u petak navečer.

Na otkrivanju nije nedostajalo napetosti i blještavila kojih se ne bi postidjeli ni redatelji hollywoodskih blockbustera. U hangaru se sve zamračilo, a onda su se polako počeli izranjati obrisi letjelice osvijetljene plavom bojom. Prizor koji je ugledalo 600 VIP uzvanika i 2000 zaposlenika proizvođača Northrop Grummana pritom nije otkrivao puno više od vanjske sličnosti s prethodnikom - strateškim bombarderom B-2.

B-21 Raider je prvi novi američki bombarder u više od 30 godina, koji se razvijao sedam godina. Gotovo svaki aspekt razvoja je klasificiran.

- B-21 je najnapredniji vojni zrakoplov ikada napravljen. On je utjelovljenje pionirskih inovacija i tehnološke izvrsnosti, rekao je generalni direktor u Northrop Grumman Aeronautics Systemsu Doug Young.

Bombarder je dio napora Pentagona da modernizira sva tri dijela svoje nuklearne trijade, koja uključuje nuklearne balističke projektile koji se lansiraju iz silosa i bojeve glave koje se lansiraju s podmornica. Predstavlja svojevrsni odgovor kineskoj ubrzanoj modernizaciji vojske.



- Trebali smo novi bombarder za 21. stoljeće koji bi nam omogućio da se nosimo s puno kompliciranijim prijetnjama, poput prijetnji za koje postoji bojazan da bi mogle stići jednog dana iz Kine i Rusije, govorila je 2015. godine Deborah Lee James, tajnica zračnih snaga.

Nova letjelica dalekog dometa može nositi konvencionalno i nuklearno oružje, a za napredne radare i sustave protuzračne obrane je praktički nevidljiva.

I američki ministar obrane Lloyd Austin bio je u tvornici u Palmdaleu u Kaliforniji.

- B-21 je impozantan, ali ono što se krije iza okvira je još impresivnije. - Nijedan drugi bombarder dalekog dometa se ne može mjeriti s njegovom učinkovitošću. Neće trebati logističku podršku da zaprijeti bilo kojem cilju, rekao je.

- I najsofisticiraniji sustavi protuzračne obrane će imati problema da ga uoče na nebu. U ovu letjelicu uloženo je 50 godina napretka u tehnologiji.

Iako Raider nalikuje svom prethodniku, sve sličnosti prestaju kada ga pogledate iznutra, rekla je Kathy Warder, izvršna direktorica Northrop Grummana.




Source:   jutarnji
Golden times ...

Offline thomcro

  • Veteran foruma
  • *****
  • Postova: 6769
Iz medija
« Odgovori #6 u: 06.10.2023. - 10:25 »
... danas cijelo jutro na teveju ponavljaju mantru kako je prknuo Prigožin citirajući Ludog Vlada ...



... što je čista budalaština na kvadrat. Zašto? Ako ste bar jednom unatrag zadnjih nekoliko godina putovali avionom ili pratli što se dešava i koje su restrikcije na aerodromima onda je sve jasno. OKe, uvijek se može naći nekoga tko će biti insajder i unijeti nešto u avion ali tko je toliko lud da se ide igrati sa bombom u avionu, da skine sigurnosnu iglu i otpusti onu polužicu što drži okidač?

Ako pogledate prosječnog orka, ne onog u Moskvi ili Petrogradu, već onoga u nekakovoj vukojebini u tundri onda će Vam sve biti jasno kome je ta priča namijenjena. Dovoljno vam je otvoriti Google Earth i spustiti barbića negde van većih gradova i vidjeti ćete koja je to bijeda i ove priče su namijenjene upravo takvim tulavcima koji još neznaju ni da postoji internet.
Golden times ...

Offline thomcro

  • Veteran foruma
  • *****
  • Postova: 6769
Iz medija
« Odgovori #7 u: 16.12.2023. - 10:35 »
... članak od danas (16.12.23.) u večernjem ...

MIJENJAT ĆE IH RAFALEI
MORH želi avione MiG-21 donirati u muzeje, Selak: Može im se produljiti vrijeme letenja



Selak ističe da se barem jednom MiG-u mogu produljiti resursi i da takvo što stoji dosta novaca, ali dodaje kako poznaje desetak mogućih donatora, među njima i naših vrhunskih sportaša i umjetnika, koji su spremni dati vlastiti novac kako bi udahnuli život u našu zrakoplovnu baštinu

Ministarstvo obrane namjerava po isteku resursa donirati određeni broj aviona MiG-21 civilnim institucijama kao muzejske eksponate, no naš proslavljeni borbeni pilot Ivan Selak smatra kako postoje mogućnosti da se barem jednom MiG-u produlji letenje koje završava dolaskom Rafalea. Po dolasku višenamjenskih borbenih aviona Rafale u redove Hrvatskog ratnog zrakoplovstva (HRZ), svi avioni MiG-21 bit će prizemljeni, a namjera je određeni broj prizemljenih rashodovanih MiG-ova donirati civilnim institucijama, u skladu s dosadašnjom praksom donacije otpisanog naoružanja i vojne opreme za muzejske eksponate, doznaje Hina u Ministarstvu obrane (MORH).

Pritom u MORH-u ne preciziraju o kojim je institucijama riječ, koliko će MiG-ova donirati ustanovama ili organizacijama te postoje li zainteresirani za takav oblik suradnje vojnog i civilnog sektora. Ranije umirovljeni MiG-ovi, njih ukupno 11, postavljeni su kao eksponati širom Hrvatske. Jedan primjerak s otvorenom kabinom smješten je u Aero parku Vrsar, dok je jedini borbeni avion HRZ-a s oslikanim nosom, zvan 'Zubo', postavljen kao eksponat na aerodromu Pribislavec kod Čakovca.

'Osvetnika Dubrovnika' sačuvao prekovremeni rad djelatnika ZTC-a

Jedan od rashodovanih MiG-ova postavljen je u parku ispred zgrade zagrebačkog Fakulteta strojarstva i brodogradnje, a jedan se nalazi u Spomen parku 153. brigade Hrvatske vojske u Velikoj Buni. Po jedan primjerak tog aviona sovjetske proizvodnje je eksponat u Muzejima Domovinskog rata u Vukovaru i Turnju kod Karlovca, dok jedna 'dvadesetjedinica' čuva u Gornjoj StubicI uspomenu na Rudolfa Perišina, borbenog pilota poginulog tijekom operacije 'Bljesak'.

Dvije dvosjedne inačice 'čuvaju' ulaze u 91. krilo HRZ-a na Plesu te 93. krilo u Zemuniku, s time da jedan jednosjedni MiG, ispred ulaza u pulsku vojarnu, evocira uspomenu na čuveni prelet pilota HRZ-a Danijela Borovića u veljači 1992. iz Bihaća u Puli, čime je pribavljen naš prvi borbeni mlažnjak. U Zrakoplovno-tehničkom centru (ZTC) na Plesu nalazi se pak MiG naziva 'Osvetnik Dubrovnika', kojim je također legendarni pilot Ivan Selak u svibnju 1992. iz nekadašnje JNA preletio u Hrvatsku.

Selak u razgovoru za Hinu ocjenjuje kako se MORH prema MiG-ovima, kao dijelu naše nedavne prošlosti, odnosi 'maćehinski' i da nema sluha za brojne pokrenute inicijative da se borbeni zrakoplovi na zalasku tridesetogodišnje karijere zaštite kao svojevrsna povijesno-tehnička baština pa čak i da jedan MiG nastavi letjeti prigodom obilježavanja obljetnica.

Sugovornik ističe da se barem jednom MiG-u mogu produljiti resursi i da takvo što stoji dosta novaca, ali dodaje kako poznaje desetak mogućih donatora, među njima i naših vrhunskih sportaša i umjetnika, koji su spremni dati vlastiti novac kako bi udahnuli život u našu zrakoplovnu baštinu. Pritom ukazuje da je i njegov 'Osvetnik Dubrovnika' obnovljen njegovim zalaganjem i nesebičnim radom zaposlenika pa i umirovljenika ZTC-a.

''Da nije bilo prekovremenog rada djelatnika ZTC-a koji obnovu 'mojeg' MiG-a nisu naplatili, on bi nakon 15 godina truljenja na ledini nastavio propadati. Štoviše, 'Osvetnik Dubrovnika' je zaslugom zaposlenika doveden u predletno stanje i uspješno je testiran njegov motor pa sam uvjeren da je taj avion mogao letjeti i dalje'', kaže Selak koji je godinama testirao MiG-ove za potrebe HRZ-a.

Proslavljeni pilot, koji je čitavu svoju letačku karijeru proveo na MiG-u 21, tvrdi kako postoje zainteresirani i za održavanje legendarne 'kockice' u letnom stanju. Taj dvosjed, kojim je Selak također upravljao, mogao bi sudjelovati u preletima povodom obilježavanja važnih obljetnica iz Domovinskog rata i sličnim prigodnim programima. No MORH, prema njegovim iskustvima, nije odveć zainteresiran za promociju domaće zrakoplovne tradicije i kulture.

Za Mejaškog nema spomenika jer nije poginuo u borbi, već na uvježbavanju za borbu

Svoja iskustva potkrijepljuje akcijom pokrenutom radi obilježavanja sjećanje na pilota Zlatka Mejaškog koji se kao običan vojnik dragovoljno pridružio Hrvatskoj vojsci još dok nije bilo mlaznih aviona u HRZ-u. Uz Općinu Barilović, u tom projektu eksponirao se violinist Mario Rucner koji je MORH-u slao dopise i razgovarao s nadležnima kako bi se u Mejaškovom rodnom mjestu postavio jedan otpisani MiG. Ipak, iz MORH-a je, prema Selakovim saznanjima, poručeno da Mejaški nije poginuo u borbenoj zadaći, iako je smrtno stradao 1995. pri uvježbavanju borbenih zadaća, manje od dva tjedna pred početak 'Bljeska'.

Selak kaže da je Rucner zbog MORH-ove nezainteresiranosti namjeravao nabaviti rashodovani MiG u Češkoj i dopremiti ga labudicom u Mejaškovo rodno mjesto o svojem trošku. Ipak, Selak je ocijenio kako čitav projekt valja zaustaviti, smatrajući kako je sramotno da nadležna institucija nema sluha za poginulog heroja.

''Oni koji bi trebali imati najviše razumijevanja za heroje Domovinskog rata, njih jednostavno nije briga za očuvanje sjećanja na njih. Bojim se da će i uskoro prizemljeni MiG-ovi ostati zaboravljeni na nekoj blatnoj ledini do njihovog potpunog raspadanja, a neraskidivi su dio naše ne tako davne povijesti'', kaže Selak. Sugovornik se snažno zalaže za osnivanje muzeja zrakoplovstva u kojem bi bilo mjesta za klipne avione tipa An-2 i Utva-75 s kakvima je počelo naše ratno zrakoplovstvo, kao i za helikoptere Mi-8 i Mi-24 te spomenute MiG-ove.

''Mi imamo tradiciju, na žalost ne i kulturu, za razliku od Slovenaca koji imaju reprezentativni muzej zrakoplovstva. Dakle, eksponate imamo, ali volje i kulture, kao i pijeteta spram kolega koji su na ovim letjelicama ginuli nema'', zaključuje Selak.

MiG-21 je višenamjenski nadzvučni laki lovac-presretač koji se proizvodio u nekadašnjem Sovjetskom Savezu od 1959. do 1985. godine, a koristilo ga je više pedesetak zemalja širom svijeta. Hrvatska je počela nabavljati MiG-ove 21 pred kraj 1993. te ih je ukupno pribavila njih 40, uglavnom iz Ukrajine, a jednog čak iz Kirgistana. Hrvatske MiG-ove zamijenit će 12 Rafalea koji se očekuju tijekom 2024. i početkom 2025. godine.

Source: večernji

******
Zvuči priča poznata ali sa nekim drugim akterima?
Golden times ...

Offline thomcro

  • Veteran foruma
  • *****
  • Postova: 6769
Iz medija
« Odgovori #8 u: 15.01.2024. - 14:12 »
... obadva, obadva - oba su pala! ...  :yes:


članak u Jutarnjem

TEŽAK UDARAC MOSKVI
Ukrajinski glavni stožer: ‘Potvrđeno je! Ovo je naš najveći zračni trijumf od početka rata!‘


Berijev A-50


Ilyushin Il-22 EW/SIGINT

Ukrajinska vojska u ponedjeljak je potvrdila da je oborila dva ruska zrakoplova iznad Azovskog mora, područja koje je Rusija ranije smatrala sigurnim za svoje avione.

„Zahvaljujem vojsci na ovoj savršeno planiranoj i izvršenoj operaciji u regiji Azovskog mora”, objavio je šef ukrajinske vojske Valerij Zalužni.

Kijev tvrdi kako su oboreni Berijev A-50, zrakoplov za nadzor i zapovijedanje iz zraka, te Iljušin Il-22, također korišten za zapovijedanje, prenosi agencija France Presse.

Dva zrakoplova korištena su u obavještajne svrhe, za identifikaciju ciljeva i koordinaciju trupa.

I ravnatelj ukrajinske obavještajne službe tvrdi da je oboren ruski ‘Bumblebee‘ A-50, što predstavlja veliki udarac za izviđačke sposobnosti Moskve iz zraka.

A-50 funkcionira kao zračni sustav upozorenja i kontrole (AWACS). Proizvodi ga velika ruska tvrtka Beriev. Sjedište tvrtke i proizvodni pogoni grupirani su u blizini grada Taganroga, na sjevernoj obali Azovskog mora.

Nadograđena inačica A-50 u zraku je od 2011. godine. Modernizirana inačica zrakoplova može nadzirati zračne mete na udaljenosti od oko 640 kilometara i gađati mete na Zemlji na udaljenosti od 450 kilometara.

Njegova oprema može istovremeno pratiti oko 300 ciljeva na Zemlji ili 40 ciljeva u zraku, prema izvješću The National Interesta.

Zrakoplov AWACS također može koordinirati do 10 lovaca u misijama presretanja u zraku ili napada na zemlji. Može ostati u zraku dulje vrijeme, s obzirom na sposobnost punjenja gorivom u zraku. A-50 obično lete s posadom od 15 članova, a jedinična cijena zrakoplova je navodno veća od 300 milijuna dolara.

Vjerovalo se da su ruske zračne snage imale 10 do 15 takvih zrakoplova prije invazije na Ukrajinu, prema podacima iz baze podataka Svjetskog registra modernih vojnih zrakoplova. Od toga je možda samo njih 5 ili 6 u operativnoj službi. Jedan je navodno teško oštećen dronom u veljači 2023., u napadu za koji su odgovornost preuzeli bjeloruski protuvladini partizani.

Ukrajinski novinar Ilia Ponomarenko tvrdi da je ovo najveći zračni trijumf ukrajinske vojske protiv Rusije do sada.

Ruske vlasti uglavnom ne priznaju gubitke na bojnom polju. Glasnogovornik Kremlja Dmitrij Peskov nije htio komentirati te navode jer, kako tvrdi, nema dovoljno informacija o njima.

Nekoliko proratnih vojnih blogera, međutim, žalilo se zbog očitog obaranja A-50.

"Oštećeni Il-22 uspio je doći do zračne luke i sletjeti, o čemu svjedoče presretnuti razgovori na otvorenoj frekvenciji, ali s A-50, očito, situacija je puno tužnija", napisao je Telegram kanal Colonelcassad.

Rusija je više puta tvrdila da ima potpunu premoć u zraku u odnosu na Ukrajinu, što se nije uvijek pokazalo točnim, piše AFP.

Source: jutarnji.hr
Golden times ...

Offline thomcro

  • Veteran foruma
  • *****
  • Postova: 6769
Iz medija
« Odgovori #9 u: 23.02.2024. - 23:53 »
... vijest je za sad još nepotvrđena, izgleda sa je još jedan Beriev A-50 partil mtrjbt  :haha:



jutarnji.hr
Golden times ...

Offline thomcro

  • Veteran foruma
  • *****
  • Postova: 6769
Iz medija
« Odgovori #10 u: 11.03.2024. - 23:47 »
... ruse zadesila pošast destrukcije ovih velih Beriev A-50 tičurina

KLJUČNI AVION
Katastrofa Rusa: U masovnom napadu uništena još jedna ‘zračna tvrđava‘ od 300 milijuna!?




Ukrajina se fokusirala na ruske moćne i vrlo skupe špijunske zrakoplove

Neki zapadni mediji, poput Forbesa ili Newsweeka, ali i ukrajinski Kyiv Post, analiziraju najnovije informacije prema kojima je moguće da su ukrajinske snage uništile još jedan, već treći primjerak Berieva A-50, ključnog ruskog zrakoplova, špijunskog, odnosno izviđačkog radarskog zrakoplova za otkrivanje i kontrolu te nadzor i koordinaciju operacija iz zraka (AWACS).

Ukrajina je, prema informacijama objavljenim u zapadnim medijima i ukrajinskim izvještajima, srušila već dva Berieva, jedan u siječnju, a drugi prošlog mjeseca, te su oštetili jedan primjerak prošle godine na tlu u Bjelorusiji.

No, tijekom vikenda, Kijev je, kako piše Forbes, poslao bespilotne letjelice preko granice s Rusijom u regiju Rostov i smatra se da su pogodile zrakoplovno postrojenje u gradu Taganrogu, u kojem se popravljaju i održavaju zrakoplovi A-50. Guverner regije Rostov izvijestio je o "masovnom" napadu dronovima, ali je istaknuo kako "nije bilo štete na gradskoj infrastrukturi". Ukrajinski dužnosnici i ruski proratni vojni blogeri rekli su da je cilj bio zrakoplovno postrojenje u blizini grada.

Tvornica u Taganrogu je "teško oštećena", a zrakoplov A-50 u blizini postrojenja je ili uništen ili je pretrpio značajnu štetu, rekao je ukrajinski zastupnik Oleksij Gončarenko za Newsweek. Nije jasno je li ovaj zrakoplov prije napada bio oštećen ili operabilan.

Ugrožene zračne operacije
Bez obzira na ova događanja, već sam gubitak najmanje dva A-50 od početka godine predstavlja ograničenje ruskih sposobnosti pretrage neba i koordiniranja zračnih operacija nad Ukrajinom. Vjeruje se, kako je pisao Forbes, da je Moskva prije invazije na Ukrajinu raspolagala s devet Berieva A-50. Prema tome, sada ih ima sedam, ili možda tek šest, ukoliko se pokažu točnim informacije koje je podijelio Gončarenko.

Ako Kremlj izgubi još jedan A-50, neće moći održavati zračne operacije 24 sata dnevno sedam dana u tjednu, rekao je u veljači general-pukovnik Kirilo Budanov, šef ukrajinske vojne obavještajne (GUR).

Četveromotorni A-50 i njihovih 10 ili 15 iskusnih časnika koji čine posadu svakog od njih ključni su i teško zamjenjiv resurs. Zbog toga su Ukrajinci i fokusirali svoje oskudne resurse na detektiranje i napade na ove avione vrijedne više od 300 milijuna dolara.

Već postoje znakovi da se osjećaju ‘rupe‘ nastale nakon obaranja dva A-50. Krajem veljače, ukrajinska vojska je sugerirala da Moskva "pokušava zamijeniti" svoje A-50 izviđačkim bespilotnim letjelicama, iako stručnjaci navode da bi ova mjera imala vrlo ograničen uspjeh. Nakon što je izgubila prvi A-50 ove godine, Rusija je ostavila zamjenski A-50 da operira iznad ruskog teritorija u nadi da će spriječiti gubitak drugog zrakoplova, procijenila je tada vlada Velike Britanije. Rusija je, također, vjerojatno prizemljila cijelu flotu A-50 nakon gubitka drugog zrakoplova u veljači, procijenio je London.

Prema najnovijim informacijama, Moskva se sada možda okreće ‘recikliranju‘, odnosno ponovnom osposobljavanju već prizemljenih Berieva A-50 kako bi povećala broj operativnih letjelica tog tipa. Kako je pisao Forbes, to ponovno osposobljavanje primjerka letjelice možda se odvijalo u postrojenju u Taganrogu, zbog čega se ono našlo na udaru ukrajinskih dronova. To bi bio nastavak ruskog trenda da ponovno u operativu vraća otpisanu opremu, poput povlačenja svojih najstarijih tenkova iz skladišta.

Ruski gubici borbenih aviona
Svaki A-50 opremljen je "snažnim radarom koji radi izvan frekvencije uobičajenih kamera i sposoban je prepoznati kretanje objekata na kopnu i u zraku istovremeno", rekao je ranije britanski stručnjak za bespilotne letjelice Steve Wright. "Na visini na kojoj djeluju, njihov radarski horizont proteže se mnogo dalje od zemaljskog radara", objašnjava Frederik Mertens, analitičar iz Haaškog centra za strateške studije.

Beriev A-50 pomaže ruskim snagama u detektiranju ukrajinskih sustava protuzračne obrane i koordinira napade koje izvode drugi zrakoplovi, poput borbenih aviona četvrte generacije. Gubitak A-50 "smanjuje njihove sposobnosti u provođenju radarskog izviđanja ukrajinskog teritorija, otkrivanju zračnih ciljeva, kao i otkrivanju naših radarskih sustava", rekao je glasnogovornik ukrajinskih zračnih snaga, pukovnik Jurij Ihnat.

Kako je u svojoj vojnoj analizi za Jutarnji list nedavno naveo analitičar portala Obris.org Igor Tabak, posljednjih tjedana bilježili su se veliki ruski gubici borbenih aviona, pretežito Su-34, što su neki izvori pripisali činjenici kako neko vrijeme uopće nije bilo izviđanja letećih radara A-50, koji prate ukrajinsku protuzračnu obranu, a onda po tome koordiniraju i ruska zrakoplovna djelovanja.

jutarnji.hr

Baš me zanima kako će na sve reagirati moskovski kaplar ...
Golden times ...

Offline thomcro

  • Veteran foruma
  • *****
  • Postova: 6769
Iz medija
« Odgovori #11 u: 31.05.2024. - 12:31 »
... Ukraina će dobiti od Švedske avion Saab ASC890 za rano upozoravanje

dio texta
Citat:
... Stockholm će Ukrajinu opskrbiti i Saabovim avionom za nadzor i kontrolu ASC890, rekao je ministar odbrane Paal Jonson na konferenciji za novinare.

Taj je zrakoplov prvenstveno namijenjen za kontrolu zračnog prostora i rano upozoravanje i omogućit će Kijevu da "identificira krstareće projektile i dronove koji se približavaju te ciljeve na zemlji i moru.

Ukrajina će tako raspolagati potpuno novim kapacitetom zračnog radarskog izviđanja i upravljana protiv ciljeva u zraku i na moru, piše u priopćenju švedske vlade. ...
jutarnji.hr

današnji članak
ŠVEDSKA VEZA

Ukrajini bi mogla stići dva izuzetno vrijedna aviona, ekspert: ‘Ovo je velika stvar, oni će znatno ojačati i F-16-ice‘

Valja napomenuti kako su ovi zrakoplovi vrlo ranjivi i da će odmah biti meta ruskih MiG-ova 31


(na fotografiji je tajlandski Saab praćen njihovim avionima)

Kraljevina Švedska objavila je u srijedu da će Ukrajini donirati dva zrakoplova za rano upozoravanje i kontrolu Saab 340 AEW&C, piše Forbes.

Na visini od 6100 metara, Saab 340 AEW&C može pratiti plovila, zrakoplove i projektile koji su od njega udaljeni 300-400 kilometara.

Zrakoplov Saab 340 AEW&C može na siguran način razmjenjivati podatke s borbenim zrakoplovima General Dynamics F-16 Fighting Falcon proizvođača Lockheed Martina koje će Ukrajina uskoro dobiti, i to više desetaka primjeraka.

Vojni portal The Warzone navodi da su spomenuti Saabovi dio najvećeg paketa vojne pomoći koji je Švedska do sada poslala Ukrajini. Taj je paket vrijedan oko 1,25 milijardi dolara. Warzone navodi da riječi švedskih i ukrajinskih dužnosnika sugeriraju da su dva Saaba koje će Šveđani poslati Ukrajincima dva zrakoplova za rano upozoravanje i kontrolu koje trenutno koristi Kraljevsko ratno zrakoplovstvo Švedske. To, međutim, još nije potvrđeno. Nije poznato ni kada će točno zrakoplovi biti dostavljeni Ukrajini. U svakom slučaju, ekspert The War Zonea Thomas Nedwick piše da ako bi ti avioni bili poslani Ukrajini, "to je velika stvar".

- Oni će zapravo oajačati djelovanje F-16-ica kojima će slati podatke o kretanju neprijatelja, kaže Nedwick.

Zrakoplovi za rano upozoravanje i kontrolu nisu jeftini i vrlo su ranjivi. U trenutku kada je napala Ukrajinu, Rusija je raspolagala s najviše devet takvih zrakoplova (Beriev A-50). Ukrajinske su snage tvrde da su do sada srušile dva ruska Berieva A-50, a napale su i jednu tvornicu u kojoj se oni proizvode i servisiraju. Procjenjuje se da jedan takav zrakoplov košta oko 330 milijuna dolara.

Poljska je krajem srpnja 2023. od Švedske za 600 milijuna kruna (52 milijuna eura) kupila dva aviona Saab 340 AEW&C. Još je prije dva takva zrakoplova od Švedske kupio Tajland.

Forbesov stručnjak za ratna pitanja David Axe navodi da A-50-ice nisu poznate kao mobilni zrakoplovi, a da su Saabovi još tromiji. Uz to, Axe navodi da Ratno zrakoplovstvo Ruske Federacije na raspolaže s moćnim raketama zrak-zrak R-37M koje imaju domet od 320 kilometara. Ruski nadzvučni lovci-presretači Mikojan Gurevič MiG-31 koji su naoružani tim raketama mogu zadati velike probleme ukrajinskim avionima. Axe navodi da se zrakoplovi za rano upozoravanje i kontrolu ne mogu sakriti jer ih njihovi upaljeni radari čine vidljivima. "Ratno zrakoplovstvo Ukrajine neće odbiti besplatne zrakoplove. Međutim, morat će pronaći načine da ih zaštite od ruskih raketa", piše Axe.

Moguće je da stoga da ih neće koristiti često te da će letjeti iznad sigurnih područja kao što je ono oko ukrajinsko-poljske granice na zapadu Ukrajine. Navodi se da je moguće da će Ukrajina pokušati nagovoriti Poljsku da njezine Saabove pusti u svoj zračni prostor. Uz to, budući da Poljska također koristi Saabove, može Ukrajini pomoći u održavanju njezinih.

Izvor: jutarnji.hr

Sličice Saaba ASC890 ...





sa ruske stranice


sa ukrainske stranice

Golden times ...

Offline thomcro

  • Veteran foruma
  • *****
  • Postova: 6769
Iz medija
« Odgovori #12 u: 11.06.2024. - 08:39 »
... u večernjem

Avion pun putnika uletio u superćelijsku oluju, nije se dobro proveo u sudaru s tučom



Unatoč oštećenju nosa aviona i vjetrobranskog stakla zrakoplova, piloti su sigurno sletjeli.

Zrakoplov Austrian Airlinesa teško je oštećen tučom kada ga je tijekom leta u nedjelju, nedaleko od Beča, zahvatilo superćelijsko nevrijeme s grmljavinom. Riječ je o avionu Airbus A320 koji je u nedjelju putovao na relaciji Palma de Mallorca - Beč.

Zrakoplov sa 173 putnika i šest članova posade iz Palma de Mallorce u Španjolskoj za Beč u Austriji sigurno je sletio u Beč. Tijekom leta upućen je poziv hitnoj pomoći, kaže Austrian u priopćenju. Dodali su da se grmljavinska oluja, prema posadi u kokpitu, nije vidjela na meteorološkom radaru.

Na zrakoplovu je, kako se može vidjeti i prema objavama na društvenim mrežama, nastala velika šteta. "Prema trenutnim informacijama, dva prednja prozora kokpita zrakoplova, nos zrakoplova i neke obloge oštećeni su tučom", priopćili su iz Austrian Airlinesa, dodajući da se radi provjera radi konkretne procjene štete.

Izvor: vecernji.hr

fotografije sa twittera






twitter.com
Golden times ...